الجمعة، 7 سبتمبر 2012

عن جسمي 2 .. فلترجم عورتي أولآ بحجر .. عن رسائلهم





من أيام قليلة كتبت مقال كان بيعبر عن شعور مؤلم عن جسمي
شعرت فى بعض اللحظات من فرط الألم إنه يخصنى وحدي 
رغم أدراكي للمعاناة اليومية فى الشوارع 
عن التحرش و أنتهاك خصوصية جسدي كتبت 
لا أنكر الدعم اللى تلقيته من ناس كتير حواليا
لكني أيضاً
 تعرضت لهجوم رهيب لأسباب تخص استخدامي بعض الألفاظ البذيئة كما وصفها البعض 
 هاجمونى و صنفوني كفاسقة وعاهرة  
فقط
لإنى سمعتهم جزء من الحقيقة اللى بتتقال فى الشارع يومياً
حالات كتيرة من الأستنفار 
تركوا كل التوجع و الحقيقة البشعة 
وركزوا بس على طريقة تعبير البنت اللى كاتبة المقال 
ومن الطف التعليقات اللى أتكتبتلى 
أنه يجب عليكي ان تكرهي التبرج بدلآ من ان تكرهي التحرش 

وبصراحة هنا معنديش أى تعليق فعلآ عجز لسانى حتى عن الرد بالشتيمة 

ولكن
هنتظر إيه من مجتمع يوم ما البنت أنداس عليها بالجزم وأتسحلت فى التحرير 
بدل ما يشوفوا بيادة العسكرى وهى نازلة تقطيع فى بطنها 
أتفرجوا على جسمها وقالك لابسة مايوه وعباية بكابسين 

هننتظر إيه من مجتمع منظومته الأمنية خربانة 
شوف كام فيديو متسرب على اليوتيوب بيعرض أنتهاكات الأمن فى الأقسام 
مبدأ أستباحة التعدي 
من أول التعدى اللفظى لحد التحرش و الأغتصاب
وقالك روحي أعملى محضر فى القسم 

هتنتظر إيه من مجتمع على رأس عضويات المركز القومى لحقوق الإنسان فيه 
الداعية صفوت حجازى اللى يوم ما اتنرفز على صحفية ضربها فى وشها 
اين هو من حقوق المستضعفين وكيف يرى صوت المرأة 

هنتظر إيه من مجتمع لما ولد يمسك صدر بنت فى الشارع قدام الناس
يقفوا صحابه يتريقوا و الباقيين يتفرجوا 
وكإنه عادي 
عادي .........

كيف لرجل يدعي التدين ان يستبيح و يبرر لحوادث التحرش 
فقط لإننى متبرجة 
أو لإنى عورة لو متغطتش بمقايسهم يبقى استاهل الأهانة و الرجم 

إذن فلترجم عورتى أولآ بحجر قبل أن تتهمنى 
فلترجمني قبل أن تخلق مني مجرد وعاء 

وفى الحقيقة وقفت قدام نفسي فى حالة من الخجل والحزن الحقيقى
من الرسايل اللى وصلتنى من عدد فاق الميات من البنات و الستات اللى مقهورين 
تحت عنوان القضية دى 
كل اللى حسيته بجد إن معاناتى بالنسبالهم هى لا شئ 
لا شئ

وإليكم أتنين من أهم الرسايل اللى وصلتنى

رسالة 1
إيزيس أنا محتاجة اشكرك لإنى حاسة بنوع من رد الإعتبار فى مقالك.. أنا اسفة على كل الناس اللى بتشتم فيكى عاوزة اقولك ان الموضوع ملوش علاقة بالتبرج ... أحب أقولك إنى محجبة ومره كنت فى الشارع فواحد مسكني من جسمي بشكل فظيع رحت لفيت ضربته بالشنطة راح شاددني من الطرحة وضربني بالقلم على وشي ... وجري .. مفيش أى حد عمله اى حاجة فى الشارع .. و انا من الخضة فضلت أجرى وراه وأشتم فيه وأصرخ بشكل هيستيرى من غير اى جدوى .. روحت البيت فضلت فترة كبيرة بعانى وبمشى فى الشارع حاطة الشنطة على صدرى و بتلفت طول الوقت ... حسيت إنى رخيصة ومليش اى ديه ... فقدت الثقة بنفسي وباللى حواليا من كتر اللى بشوفه من الناس كل يوم ... أنا حسيت أن صراخي طلع فى مقالك بس مين يسمع و يفهم .

رسالة 2
المقال أثر فيا جدا و حسيت إنى عاوزة أكتبلك لان المجتمع اللى احنا فيه مبيحسش باللى هقولهولك ده ... أنا عندى 48 سنة محاسبة أم لبنتين توأم تزوجت فى سن ال 38 وطبعاً كنت بالنسبة لأهلى وكل اللى  حواليا عانس و كنت كل يومين بتعرض على عريس زى شوال المكرونة زى ما انتى  قلتى .. وطبعا لو اعترضت فتلاقى الأم تمرض و الأب يغضب و العيلة تقول دى خلاص بقت فاجرة ومش عاجبها العجب ... أتعرضت لحوادث تحرش كتير .. كنت دايما بحس انى بنى ادم درجة تانية فى الشغل و فى الشارع وحتى فى الجواز ... دلوقتى النتيجة بخرجها على بناتى ... لدرجة إنى بخاف عليهم بهلع وبحس برعب طول الوقت وشايفة نفسي بأذيهم من كتر الخوف ... علشان جسمي مسلمش لا فى الشوارع ولاحتى فى احترامه على مستوى الجواز ... تفتكري إيه ممكن يكون الحل .. وأحنا متصنفين بنى ادمين درجة تانية ... انا مش قادرة اكتبلك غير بوجع .. لكن لو هتعملوا اى حاجة تحارب المجتمع المقرف ده انا معاكم انا وبناتى كمان .

...................................................................

ورسايل غيرها كتير ..
خليتنى امشى فى الشوارع عاوزة اصرخ فى الوشوش
أصبحت عندى مشكلة مع كل اللى حواليا فى طريقة تناول القضية 
أزاى بنتعامل معاها بإنها ازمة فقط يجب توعية المجتمع لتجنبها
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هذا الأمر لا يصنف سوى بإنه جريمة 
جريمة فى حق جسم كل بنت وست
جريمة فى حق أدميتها ومشاعرها وخصوصيتها
جريمة غرقانة بالعنصرية و التصنيف
وكأنهم نسوا أن من ولدتهم هى أمرأة أيضاً
أم أمهاتهم قد خلت من العورات 
والعورة فقط للمتبرجة المتهمة الأولى فى القضية 

كفاكم خطب و أحاديث  عن جسد المرأة وعورتها 

وان كنتم وصفتونى بالعاهرة الفاسقة لأنى تطرقت لوصف الحقيقة 
فعلى كل عاهرة تكشف الحقيقة أن تفتخر بنفسها 

قاموا و أكشفوا عن كل روايتهم القبيحة 
ولنا الفخر أن نكون عاهرات فى الحق 
قبيحات ومتبرجات وغارقين فى حلم العورة الذى لا ينتهى فى خيالاتهم المريضة 
اكتبوا اكتر عن اوجاعكم عن عوراتكم 
هنقولها فى كل حتة هنكتبها حتى ع الحيطان 

العورة فى عقول متجمدة تعرف تشوفنى عريانة حتى لو ملفوفة فى 100 توب قماش 


 

 
ساهم في نشر الموضوع ولك جزيل الشكر !

أضف تعليقك عن طريق الفيسبوك :

التعليقات :

إرسال تعليق

رجاء تجنب استعمال التعليقات لبث روابط إعلانية. كذلك ننبه إلى ضرورة الالتزام بصلب الموضوع وعدم الخروج عليه حتى لا يفقد الموضوع أهميته.